سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روز جمعه از هفته 22 لیگ برتر فوتبال ایران استقلال و پرسپولیس داربی بزرگ پایتخت را برگزار می کنند. پیش ازآنکه نگاهی فنی داشته باشم به این رویداد بزرگ باید در ارتباط با حواشی و موضوعات پیرامون این بازی به نکاتی اشاره کنم.

پیش از این بازی مشکلات بین مدیران این دو باشگاه موجب شد تا هر یک بر علیه دیگری بیانیه هایی را صادر کنند. موضوعی که کمتر در فوتبال دنیا مشاهده می‌شود. بحث‌های مربوط به داربی و کری خوانی‌های آن در همه جای دنیا مرسوم است، اما نکته قابل توجه در داربی تهران درگیری‌های مدیران ارشد دو باشگاه با یکدیگر است.

کری خوانی‌های داربی

میدران باشگاه استقلال و پرسپولیس به مانند هواداران که تنها از احساسات خود پیروی می‌کنند، یکدیگر را به باد انتقاد می‌گیرند. متاسفانه مدیران باشگاهای بزرگ ایران بیشتر از آنکه به فکر مدیریت و ایجاد محیطی سالم برای تماشاگران باشند، خود به مانند هواداران دو آتیشه که کمتر نگاهی منطقی به موضوعات دارند موجب شدهپ‌اند تا داربی پایتخت به مرور کیفیت گذشته خود را از دست بدهد و تنها حساسیت‌های کاذب این دیدار بیشتر از پیش شود.

انتشار عکسهای بازیکنان دو تیم در روزنامه‌های منتسب به باشگاهای مربوطه و متهم کردن بازیکنان به اعمالی که درجامعه فوتبال پسندیده نیست نشان می‌دهد که مسئولین این دو باشگاه هیچ خط قرمزی را برای خود قائل نیستند.

درحالی که مدیران و مسئولین مطبوعاتی برای لطمه زدن به یکدیگر به هر حربه‌ای چنگ می‌اندازند، چه انتظاری باید از بازیکنان جوان فوتبال ایران داشته باشیم. متاسفانه روح ورزش در فوتبال ایران رو به نابودی است. مهمترین موضوع در فوتبال که همان بازی جوانمردانه است، تنها در بیرون زدن توپ در زمان مصدومیت بازیکنان خلاصه می‌شود که در ایران ملاک و معیار بازی جوانمردانه قلمداد می‌شود.

از لحاظ فنی حساسیت این داربی نسبت به بازی رفت به مراتب بیشتر است. استقلال با وجود تمامی مشکلاتی که با آن دست به گریبان است توانسته در صدر جدول قرار گیرد. پرسپولیس با چهار امتیاز اختلاف در مکان سوم جدول جای دارد و به دنبال شکست استقلال است تا بتواند امیدهای خود را برای قهرمانی بیشتر کند.

پرسپولیس با تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه از لحاظ نیروی انسانی به استقلال برتری دارد. بیشتر بازیکنان این تیم شناخت خوبی از بازی یکدیگر دارند. تنها مشکل پرسپولیس تجربه کمتر بازیکنان این تیم در داربی تهران است.

استقلال بر خلاف حریفش در شرایط خوبی بسر نمی‌برد. پژمان منتظری و جواد نکونام از این تیم جدا شده‌اند. جدایی این بازیکنان در میانه فصل و در حالی که این تیم در کورس قهرمانی قرار دارد بسیار عجیب و سوال برانگیز است.

شایعات فراوانی در ارتباط با جدایی این دو بازیکن وجود دارد. اما درنهایت امیر قلعه‌نویی نشان داده است که به خوبی از شرایط استقلال آگاهی دارد و می‌داند چگونه در شرایط بحرانی تیم را مدیریت کند.

استقلال در چند بازی گذشته تا حدود زیادی توانسته به تکامل تاکتیکی برسد. همانطوری که درهفته گذشته اشاره شد، نقطه قوت استقلال در سیستم دفاعی این تیم خلاصه می‌شود .در هشت بازی گذشته دروازه این تیم تنها یکبار باز شده، و در این بازی نیز اولویت اصلی استقلال بسته نگه داشتن دروازه خودی است.

پرسپولیس نسبت به ابتدای فصل تا حدودی در خط دفاعی با مشکلاتی روبرو است. غیبت کفشگری و حقیقی در بازی گذشته در سیستم دفاعی این تیم بخوبی حس می‌شد. با بازگشت حقیقی این مشکل تا حدودی برطرف می شود.

پرسپولیس در این بازی نیاز به پیروزی دارد، اما دایی بخوبی می‌داند که در صورت شکست تمامی امیدهایش برای قهرمانی از دست می‌رود. علی دایی نسبت به گذشته با تجربه‌تر شده است. هفت هفته تا پایان لیگ باقی مانده است و دایی به خوبی می داند که ممکن است اتفاقات فراوانی دراین مدت رخ دهد.

ترکیب احتمالی دو تیم در بازی روز جمعه

دروازه بان

مهدی رحمتی بدون تردید مرد اول دروازه استقلال است. رحمتی از مردان تاثیر گذار استقلال در این تیم است. حضور او در درون دروازه یکی از عوامل اصلی جایگاه استقلال در صدر جدول است.

نیلسون دروازه بان برزیلی پرسپولیس سومین داربی خود را تجربه می‌کند. او در هیچیک از داربی‌های گذشته گلی دریافت نکرده است. نیلسون دروازبانی است که بسختی دروازه‌اش باز می‌شود. اگر او نتواند ارسال‌های هافبک‌ها و مدافعین کناری استقلال را مهار کند باید هر لحظه منتظر باز شدن دروازه‌اش باشد.

مدافعین مرکزی

استقلال و پرسپولیس هر دو با چهار مدافع در سیستم‌های نسبتا متفاوت در این بازی حاضر می‌شوند. امیرحسین صادقی و حنیف عمران زاده مدافعین مرکزی استقلال در این بازی خواهند بود. مشکل اصلی این دو مدافع کندی آنان است. فضای پشت این دو مدافع و مدافعین کناری استقلال می‌تواند مورد توجه یاران پرسپولیس قرار گیرد.

صادقی تا حدود زیادی با بازیخوانی و تجربه خوب خود کمبود سرعت را جبران می‌کند، اما عمران زاده نشان داده است که دراین مورد با مشکلاتی روبرو است.

مدافعین مرکزی پرسپولیس را سید جلال حسینی و مجسن بنگر تشکیل می‌دهند. این دو بازیکن نیز به مانند همتای استقلالی خود از کمبود سرعت رنج می‌برند. حسینی کمتر دچار اشتباه می‌شود، اما بنگر به مانند عمران زاده، هم استانی مازندارنی خود، نشان داده که مشکلات یکسانی دارند.

مدافعین کناری

احتمالا خسرو حیدری و هاشم بیگ زاده مدافعین کناری استقلال در این بازی خواهند بود. در سیستم 2-4-4 استقلال نقش این دو بازیکن در اضافه شدن به خط هافبک می‌تواند کلید برتری استقلال در این بازی باشد.

میثم حسینی و حسین ماهینی مدافعین کناری پرسپولیس در دیدار روز جمعه خواهند بود.حسینی بیشتر در کارهای دفاعی شرکت می‌کند و حضور کمتری در حمله خواهد داشت. ماهینی نیز سعی می‌کند کمتر در حمله شرکت کند و فصاهای کناری را دراختیار هافبک‌های تهاجمی پرسپولیس در سیستم 1-3-2-4 قرار دهد.

خط میانی

نتیجه این بازی در میانه میدان رقم می‌خورد. دایی با گماردن پنج هافبک سعی دارد میانه میدان را از آن خود کند. احتمالا حقیقی، دهنوی (نوری)، صادقیان، مسلمان و خلعتبری خط هافبک پنج نفره پرسپولیس در این بازی خواهند بود.

حقیقی بازیکن تخریبی است که در میانه میدان و در پیشانی خط دفاعی از مهره‌های اصلی سیستم تدافعی پرسپولیس بشمار می‌آید. دهنوی و یا نوری از دیگر بازیکنانی هستند که می‌توانند درکنار حقیقی دو هافبک تدافعی این تیم را تشکیل دهند.

دهنوی نشان داده است که دربازی‌های بزرگ اعتماد بنفس کافی ندارد و نوری نیز از لحاظ کارهای دفاعی تاحدودی ضعف دارد. خلعتبری، مسلمان و صادقیان امیدهای اصلی دایی در این دیدار بزرگ هستند. جابجایی ممتد، شناخت خوب و درک عالی این بازیکنان از بازی یکدیگر می‌تواند دردسرهای فراوانی را برای استقلال رقم زند. همچنین، حرکات فردی صادقیان می‌تواند نتیجه بازی را هر زمان تغییر دهد.

استقلال بر روی کاغذ با چهار هافبک در این دیدار حاضر می‌شود. اما در عمل با اضافه شدن یکی از مدافعین کناری و مهاجمین، با شش بازیکن درمقابل هافبک پنج نفره پرسپولیس قرار می‌گیرد. احتمالا تیموریان، ساموئل، نوری و اکبرپور چهار هافبک استقلال در این دیدار خواهند بود.

این خط هافبک در تمامی جریان بازی توسط یکی از مهاجمین که به خط هافبک بازمی‌گردد حمایت می شود. اگراستقلال بتواند با دفاع منطقه‌ای هافبک‌های تهاجمی پرسپولیس را مهار کند، سیستم تهاجمی قرمز پوشان تا حدود زیادی بی‌اثر می‌شود.

فوروارد

سید صالحی تک مهاجم پرسپولیس در این بازی خواهد بود. با توجه به اینکه پرسپولیس با یک مهاجم در این دیدار حاضر می‌شود، این موقعیت برای مدافعین کناری استقلال فراهم می‌شود تا به خط هافبک اضافه شوند و موجب برتری عددی این تیم در میانه میدان شوند. سید صالحی مهاجم فرصت طلبی است که تخصص او در قطع کردن توپ در دهانه دروازه است.

محمد قاضی و نظری (برهانی) دو مهاجم استقلال در این بازی خواهند بود. یکی از این دو به منظور کمک به خط هافبک به میانه میدان باز می‌گردد. حضور برهانی با تجربه بسیار و سرعت خوب او می‌تواند دردسرهای فراوانی را برای خط دفاعی کند پرسپولیس به وجود بیاورد.

یک داربی مهم

نکته‌ای که نباید فراموش کنیم شرایط و جو متفاوت داربی نسبت به دیگر بازی‌ها است. اگر تیمی بتواند هر چه زودتر بر هیجانات ناشی از این بازی بزرگ غلبه کند شانس بیشتری برای پیروزی در این دیدار دارد. تمرکز از مهمترین فاکتورهای این بازی بزرگ است. پرسپولیس تا حدودی دچار بحران شده است. تعطیلی تمرینات روز چهار شنبه قرمزپوشان بدلیل مشکلات مالی می تواند پیامدهای ناگواری برای این تیم در بازی مهم روز جمعه در بر داشته باشد.






تاریخ : پنج شنبه 92/10/26 | 6:42 عصر | نویسنده : نویسنده : عباس عبدالمحمدی | نظرات ()

اکنون که ( سه شنبه صبح 10/10/92 ) همراه پدر و مادرم و همسرم و پسرم ابوالفضل جان عازم سرزمین شهادت و وفاداری و رشادت کربلای معلی  و نجف اشرف هستیم ،ضمن خداحافظی صمیمانه ، وظیفه خود دانستیم  از همه شما دوستان پارسی بلاگ ، همکلاسی هایم در دانشگاه هلال ایران و اساتید محترم و کارکنان واحد هلال ایران ، فریازانی های عزیز در هرکجای ایر ان هستند ، اقوام  و برادران عزیزم و خواهران خوبم و فرزندانشان و سایر فامیل ها ، (تنها باجناقم )، پدرخانم و مادر زن عزیزم و خواهر خانم ها و برادر خانم ها و سایر فامیل های همسرم ، بویژه تمامی همکاران حراست دانشگاه تهران و تمامی پرسنل حفاظت فیزیکی که خداوند توفیق خدمت رسانی به آنان را در حوزه پردیس شمالی دانشگاه تهران نصیب این حقیر نمود  ، همکاران محترم کوی دانشگاه و همسایه های عزیز در منازل سازمانی کوی دانشگاه ، روسا و همکاران محترم دانشکده های فنی و تربیت بدنی ، روانشناسی ،الکتروشیمی ، مدیریت ، علوم اجتماعی ، اقتصاد ، کارآفرینی ،فیزیک و ژئوفیزیک ، علوم و فنون ، مطالعات جهان ، پارک علم و فن آوری ، چاپ و انتشارات ، همکاران خوابگاههای دختران و سایر خوابگاههای پسران و متاهلین دانشگاه تهران ، کارکنان محترم کلانتری 125 یوسف آباد ، تقاضای حلالیت میکنم . در ضمن نایب الزیاره و دعاگوی شما عزیزان و خانواده محترمتان خواهیم بود . ویژه برای شفاعت همه نزد مولایمان دعا خواهیم کرد.


 مردی که در تاریکی شب راه می رفت
با کیسه های نان خود همراه می رفت
هر شب میان سینه اش آشوب می شد
با هر غمی آرام سمت چاه می رفت
بر روی قبر یار مظلوم و غریبش
در هر شب تاریک همچون ماه می رفت
مردی که قرآن در رثایش آیه دارد
از یاد این بی غیرتان گه گاه می رفت
این شعر من تاب غم او را ندارد
هر مصرعش تا قد او کوتاه می رفت






تاریخ : یکشنبه 92/10/8 | 12:37 صبح | نویسنده : نویسنده : عباس عبدالمحمدی | نظرات ()
صفحه اصلی |        
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.